MAGDALÉNA
SEPPOVÁ

Miesto a rok narodenia: Bratislava, 1999

Žije a pracuje: Bratislava / Stupava

Štúdiá: Vysoká škola výtvarných umení, 2018-

magy.seppova@gmail.com | instagram

 

Prečo si sa na VŠVU rozhodla práve pre odbor odevný dizajn?

“Myslím si, že práve v módnom priemysle a móde ako takej je veľmi veľa priestoru pre zmenu. Keď som stála pred komisiou na VŠVU pri prijímačkách, povedala som, že ja vlastne nemám rada módny priemysel a módu, ale že by som to chcela  postupne meniť, pretože si uvedomujem, že je tam množstvo bodov, kde je potrebná zmena. Podľa tejto prvotnej myšlienky som sa snažila si vyberať neskôr aj témy semestrálnych prác. Samozrejme, že túžba po naplnení tejto “vznešenej” témy ma pohltila. Teraz sa snažím nasmerovať v mojich prácach viac na to, aby mi robili väčšiu radosť alebo radosť ľuďom okolo mňa.”

Čo ti teda robí radosť a vieš to komunikovať skrz svoju tvorbu?


“Uplynulý semester som sama nad touto otázkou uvažovala. Rozmýšľala som, čo mi osobne robí radosť, pretože som skoro úplne zabudla rozlišovať, čo robím skutočne rada a čo robím len z nejakej zotrvačnosti. Ako keď niekto číta knihy a vie, že mu tá samotná činnosť  prináša radosť. Uvedomila som si, že zo všetkého najradšej mám trávenie času s ľuďmi a byť len tak sama v prírode. Tieto dve veci mi robia radosť a preto ich chcem prenášať do svojej tvorby. Témy, ktoré som riešila doteraz, mi samozrejme neboli vzdialené. No napĺňanie dosť vážnych ekologických tém ma posunulo do stavu akéhosi skostnatenia a následne aj moja tvorba bola o to viac upnutá a strnulejšia. Napríklad pri kolekcii „Minimal waste story“ som sa príliš sústredila na plnenie  konceptu, ktorý bol vytváranie čo najmenšieho množstva odpadu. Zamerala som sa len na tento jeden problém. Vzišli z toho úplne minimalistické veci, no po výtvarnej stránke boli omnoho slabšie. Tým, že som sa tak sa snažila docieliť myšlienku, voľná kreatíva šla do úzadia. A to chcem postupne na svojej tvorbe meniť.“

 

 

Prostredníctvom textilu si pôsobivým spôsobom dokázala vytvoriť šaty, ktoré symbolizovali oheň, piesok ale aj slová básne. Akým spôsobom postupuješ pri vytváraní návrhov?

„Mám pocit, že postupujem presne opačne ako väčšina návrhárov. Moja tvorba nezačína pri plošných návrhoch, ktorým sa následne prispôsobuje technológia a materiál. Ja začínam presne z opačného konca. Jednou z možností je, že ma zaujme konkrétna technológia, ktorú by som rada využila. Zaujíma ma totiž textil aj ako samotný materiál ale tiež jeho výroba. Druhá možnosť je, že si ako prvý zvolím materiál, s ktorým chcem pracovať a snažím sa mu prispôsobiť. To je pre mňa ten kreatívny proces. Veľakrát na začiatku vôbec netuším, čo z toho nakoniec vzíde. Prispôsobujem sa aj materiálu, aj technológii, ktorá ma zaujme. Prípadne tiež nejakej myšlienke, ktorú spájam s materiálom dokopy. Práca s odevom ma zaujíma teda aj po materiálnej stránke, preto sa  nepovažujem úplne za čistého “odeváka”.“

 

Akú techniku tvorby textilu si okrem pletenia skúšala?

 

„Pletenie bol môj v podstate prvý takto ručne vyrobený materiál. Okrem toho sme jeden semester skúšali tkať. K tomu by som sa rada niekedy vrátila. Popri uvažovaní nad tvorbou vlastného materiálu som narazila na jednu textilnú dizajnérku menom Holly McQuillan. Tká na digitálnych strojoch, látku si priamo vytká do tvaru strihu, ktorý následne už len zošije. Fascinuje ma narezať na módu až výskumníckym pohľadom. Som presvedčená, že práve v tvorbe materiálov je inovatívnosť.

Pri strihoch sa všetko opakuje, prerábaš niečo, čo už bolo a snažíš sa to spájať buď s novými materiálmi alebo spojiť rôzne štýly dokopy. Ale skutočná  inovatívnosť v tejto dobe prichádza najmä pri tvorbe materiálu. Ak teda chcem niečo zmeniť, musím ísť cez materiál.“

 

 

Čo považuješ za charakteristické črty svojej tvorby?

„Ako prvé mi napadnú dva znaky. Sú nimi ženskosť a elegancia. Sama mám vyslovene rada strihy inklinujúce k elegancii a ženskosti. Myslím si, že ja sama som taká a aj sa mi páči tvoriť tak, že moje návrhy nesú charakteristické črty mojej osobnosti. Tiež mám rada, keď majú veci svoju atmosféru. Akoby pri pohľade na môj návrh z neho vyžarovala emócia. Teda ženskosť, elegancia a atmosféra sú tri nejaké základné znaky mojich návrhov.“

Tvoríš teda zatiaľ prioritne pre ženy. Sú pre teba práve ženy nejakým zdrojom inšpirácie?

 

„S mužským alebo unisex typom odevu som zatiaľ nemala možnosť pracovať, okrem jednej semestrálnej práce. No zároveň mi je tvorba pre ženy prirodzenejšia. Veľmi veľa žien ma v živote ovplyvnilo. Mám dve staršie sestry, vyrastala som najmä v dievčenských kolektívoch. Vnímam vo svojom živote veľa takých výrazne ženských osobností, ktoré ma ovplyvňujú a zároveň inšpirujú.“

Ako sa ti momentálne darí pracovať s témou ženskosti v rámci tvojej tvorby?

„Okrem elegancie sa pokúšam vniesť do mojich odevov viac energickosti prostredníctvom farieb a spestrenia ich kombinácií. V poslednej dobe prichádzam na chuť čoraz živším odtieňom. Páči sa mi pracovať aj s nahotou ženského tela takým veľmi citlivým spôsobom. Rada nahotu komunikujem pomocou polopriesvitných materiálov, ktoré odhaľujú len “na oko”. Tiež sa mi páči, keď materiál odevu “spolupracuje” so svetlom a tieňom, keď na nejakom mieste alebo pri určitom svetle pôsobí priesvitne.“

magdalena-1.jpg

 

 

Vedela by si si predstaviť využiť svoje myšlienky zodpovednej módy v budúcnosti aj v inej oblasti ako je umenie?

„Veľmi by som chcela nadobudnúť nejaké vzdelanie v oblasti businessu alebo marketingu. Chcela by som sa venovať  udržateľnému sourcingu. Bavilo by ma pomáhať značkám pri výbere kvalitných dodávateľov a zároveň stále ostať v kreatívnom prostredí. Uvedomujem si, že mám aj iné komunikačné prostriedky okrem umenia, ktorými by som vedela prispieť k zmene v módnom priemysle.“

Rozhovor viedla
SOŇA
MIKULÁŠOVÁ

sonmikulasova@gmail.com | instagram

Miesto a rok narodenia: Liptovský Mikuláš, 1998

Žije a pracuje: Trnava

Štúdiá: Trnavská Univerzita v Trnave, 2017 -

Aktivity a spolupráce:

Spoluorganizácia umelecko- historických konferencií Sandr Art a You know Art

Dobrovoľníctvo pre Národný Trust

Účasť v štipendijnom programe Nádvorie Kampus

Organizácia festival Zhovorka

Spolupráca v Nádvorie magazíne

Spoluorganizácia festivalu súčasného umenia Tehláreň

Autorka fotografií
DOMINIKA
JACKULIAKOVÁ
 

 

www.jackuliakova.com

dominika.jackuliakova@gmail.com | instagram

Jackuliaková ukončila magisterské štúdium v ateliéri MgA. Mira Švolíka v roku 2015. Pochádza z Lučenca, kam sa aj po rokoch života v Bratislave a pobytoch

v zahraničí pravidelne vracia. Práve táto skúsenosť má vplyv na výber tém ktorým sa venuje (Lom, A History of (Dis)appearing, R2), pričom všetky spája nejasná hranica medzi tým čo je trvalé a čo prechodné. Fotografie osídlenej krajiny,

či nájdených mestských zátiší sú vytvorené s využitím analógového technologického postupu a následne zväčšované v tmavej komore.